Thursday, August 20, 2009

Nota Pendek Presiden

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan Al-Mubarak

Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi.

Hadis diatas menerangkan kepada kita betapa besarnya rahmat Allah kepada kita, umat Rasulullah S.A.W. yang bakal sekali lagi menyambut Ramadhan yang penuh barakah ini. Didalam bulan yang mulia ini, Allah S.W.T akan membuka pintu-pintu syurga yakni membuka seluas-luasnya peluang untuk kita yang masih punyai ‘umur’ ini memiliki pahala yang mungkin dipandang mudah pada bulan-bulan yang lain. Justeru, di bulan ini, kawallah nafsu dan segala sikap buruk yang sudah menjadi tradisi. Ayuh kita jadikan Ramadhan kali ini sebagai titik perubahan. Rebutlah kemanisan ibadah. Carilah pahala. Carilah syurga.

Juga ditutup pintu-pintu neraka dan syaitan-syaitan laknatullah telah dirantai sepanjang bulan yang mulia ini. Apa yang selalu disebut oleh ustaz saya ketika belajar di kelas KAFA di Kedah, “Setan memang dah dirantai..tapi kalau dalam hati hangpa masih ada sarang dia..sama ja la..bulan posa ka dak..”. Saya kira, siapa yang pernah mengikuti kelas fardhu ain di sekolah rendah dahulu, pasti akan diingatkan tentang hakikat ini. Ya, itulah realitinya, walaupun syaitan sudah tiada untuk sementara ketika Ramadhan menunjukkan wajahnya, secara tidak sedar ramai sebenarnya terus menyambung tugas syaitan itu sendiri. Seharusnya kita kawal diri, keluarga dan masyarakat kita daripada terus menjalankan kerja-kerja syaitan. Hormati bulan yang Allah beri khusus kepada kita ini.

Cukuplah sekadar itu, saya mewakili semua rakan-rakan kepimpinan PMFSSK mengucapkan selamat memanfaatkan bulan barakah ini. Jangan sekadar berpuasa, tetapi manfaatkan bulan ini untuk memulakan proses membaiki diri untuk hari ini dan masa hadapan. Segala salah dan silap saya dan rakan kepimpinan PMFSSK mohon dimaafkan.

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak.

No comments: