Saturday, August 8, 2009

Nota Pendek Presiden

Mahasiswa ialah aset masyarakat. Mahasiswa bukan hanya perlu belajar untuk kepentingan diri, tetapi harus juga belajar untuk kepentingan masyarakat. Keinsafan ini harus timbul didalam diri semua mahasiswa. Tugas memimpin masyarakat pasti bermula ketika seseorang rakyat itu berada diusia muda dan dalam usia muda ini, yang paling menonjol pastilah golongan cerdik pandai di kampus yang digelar mahasiswa.

Jika kita sedar, golongan yang menyara kita di kampus sebenarnya ialah masyarakat itu sendiri. Duit-duit cukai yang dikutip dari rakyat yang bergelar doktor, nelayan, petani, tentera, jurutera dan banyak lagi itu, sedikit sebanyak pasti digunakan oleh kerajaan untuk membangunkan sektor pengajian tinggi negara. Hasil langsung dari hal ini pastilah diterima oleh mahasiswa itu sendiri. Justeru harus diingat. Wang rakyat harus dimanfaatkan untuk rakyat juga. Jangan kita di kampus ini bersifat penting diri. Hanya belajar, tetapi rakyat yang miskin tidak dibela, rakyat yang dizalimi tidak dipeduli, rakyat yang lemah dipandang sepi.

Justeru, mari kita berubah, mari kita mula mengambil tahu soal kepentingan orang lain, melebihi kita mengambil tahu kepentingan diri sendiri. Sesungguhnya, negara yang mempunyai mahasiswa yang pasif daan lemah daya sensitivitinya terhadap masalah masyarakat, adalah negara yang sedang menuju kearah kebejatan nilai kemanusiaan yang teruk. Ayuh bertindak sebagai jurubela masyarakat.

Salam Hormat,

Mohd Adib Akmal.



No comments: